«De ansatte er fullstendig handlingslammet!»,
«Vi har ikke lov til å nekte han å kjøpe det han vil av mat!»,
«Dere må da kunne bruke sunn fornuft!»
Kjenner du deg igjen i disse utsagnene?
Vi har hørt dem før i dialogen mellom pårørende og ansatte.
Pårørende er ikke tillagt noen formell beslutningsmyndighet etter kapittel 9, men de er mottakere av meldinger om skadeavvergende tiltak i nødsituasjoner og skal trekkes med i vedtaksprosessen der det er aktuelt å fatte vedtak om tiltak med tvang.
Pårørende kan i mange tilfeller ha svært god kjennskap til brukeren, og kan ofte gi viktig forklaringer om bakgrunnen for den aktuelle atferden og bidra med tidligere erfaringer med forskjellige tiltak.
Vår erfaring er at misforståelser mellom pårørende og ansatte ofte oppstår som følge av at pårørende ikke har fått god nok informasjon om intensjonen med loven og innholdet i loven.
God informasjon til pårørende bør derfor være en naturlig del av arbeidet
knyttet til kapittel 9.
Vi har lang erfaring med å holde temakvelder for pårørende.
Temakveldene arrangeres lokalt på tjenestestedet eller i kommunen.